معرفي گياه جديد «خرفه» براي توليد روغن خوراکي





به گفته دکتر سيد جلال طباطبايي عضو هيات علمي دانشگاه تبريز، براساس مطالعات انجام شده، اين گياه ناشناخته که يک علف هرز به نام «خرفه» بوده، مي‌تواند منبع مناسبي براي تامين روغن خوراکي بادارابودن اسيدهاي چرب غيراشباع، بخصوص امگا ـ 3 باشد.
وي افزود: تحقيقات انجام شده برروي گياه نشان داد که مي‌توان حدود 20 درصد روغن از بذور و حدود 5/0 درصد روغن خوراکي با ارزش غذايي بسيار بالا از برگ‌هاي‌ تر آن استحصال کرد.
مجري اين طرح پژوهشي با اشاره به اينکه گياه خرفه در ليست گياهان خوراکي قرار ندارد، خاطرنشان کرد: خرفه تنها گياه شناخته شده تا به امروز است که بخش رويشي آن داراي روغن بوده و قابليت رشد در مناطق مختلف جهان از جمله کشورهاي ايران، چين، مصر و جنوب اروپا را دارد.
وي با بيان اينکه اين گياه علاوه براسيدهاي چرب غير اشباع، حاوي مقادير زيادي منيزيوم، پتاسيم و ويتامين c است، افزود: گياه خرفه دراکثر نقاط ايران به صورت خودرو رشد مي‌کند و دربرخي نقاط به عنوان سبزي براي سوپ يا آش استفاده مي‌شود ولي استفاده همگاني ندارد.
دکتر طباطبايي با اشاره به اهميت توليد روغن خوراکي درکشور افزود: قسمت عمده روغن مصرفي ايران وارداتي است که هزينه بسيار سنگيني را براي کشور تحميل مي‌كند که در اين ميان استفاده از امکانات ناشناخته داخلي مي‌تواند جايگزين اين ماده وارداتي شود.
وي با اشاره به ويژگي‌هاي خاص اين گياه که قابليت رشد در زمين‌هاي خشک و شور را دارد، گفت: باتوجه به محدوديت منابع آب و اينکه ايران زمين‌هاي خشک وشور زيادي دارد، توسعه کشت صنعتي اين گياه و استخراج روغن خوراکي از آن مي‌تواند در رفع مشکلات اين بخش مؤثر باشد. برپايه همين گزارش نتايج اين تحقيقات که در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکيت صنعتي به ثبت رسيده طي مدت 24 ماه و با همکاري صديف آزاد فرد استاديار علوم صنايع غذايي و ليلا ناصري دانشجوي دوره دکتري در دانشکده کشاورزي دانشگاه تبريز به انجام رسيده است.
منبع: روزنامه اطلاعات